close
متخصص ارتودنسی
جنوب سیستان‌وبلوچستان پیشتاز عرصه پل‌سازی در کشور
loading...

- پیام بلوچ - بلوچ و بلوچستان -payam baloch -

  روند پل‌سازی در استان از جهش بسیار خوبی برخوردار بوده، به‌طوری که هم ‌اکنون اداره‌ کل جنوب سیستان‌وبلوچستان در زمینه احداث پل‌های…

جنوب سیستان‌وبلوچستان پیشتاز عرصه پل‌سازی در کشور

payam بازدید : 765 08 / 04 / 1391 نظرات ()

  روند پل‌سازی در استان از جهش بسیار خوبی برخوردار بوده، به‌طوری که هم ‌اکنون اداره‌ کل جنوب سیستان‌وبلوچستان در زمینه احداث پل‌های سریع‌النصب و اضطراری و پل‌های دائمی پیشتاز است. به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، خسارات و تلفات ناشی از سیل همه ساله مشکلات بسیاری را در حوزه جنوب استان به ارمغان می‌آورد و اغلب سیلاب‌ها حاصل طغیان آب رودخانه‌ها یا جریان‌های فصلی

و موقتی هستند که به علت حجم زیاد آب رودخانه‌ها قادر به تخلیه آب‌ها نبوده و موجب انسداد راه و در نتیجه قطع ارتباط می‌شود.

محورهای جنوب سیستان‌وبلوچستان فاقد ابنیه‌های بزرگ هستند و در هنگام بروز سیل بیشتر محورهای منطقه مسدود می‌شوند که احداث پل‌های بزرگ در این حوزه امری مهم و ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان‌وبلوچستان در این زمینه می‌گوید: در مجموع 4هزار و 556 دستگاه پل به طول 35 هزار و 773 متر در جنوب سیستان‌وبلوچستان وجود دارد که بیشترین آمار پل‌ها با دهانه‌های زیر شش متر است و این سازه‌ها مربوط به دوران گذشته است که نیاز به بازسازی، مرمت و تخریب دارند که هم‌اکنون جوابگوی سیلاب‌های فصلی نیستند و به دلیل کم‌بودن دهانه تخریب از بین رفته و تخریب می‌شوند.

ایوب کرد افزود: هم‌اکنون 209 دهانه به طول 4 هزار و 855 متر طول در جنوب سیستان‌وبلوچستان احداث و یا در حال احداث است که تا کنون 170 میلیارد تومان برای پل‌سازی در جنوب سیستان‌وبلوچستان اختصاص یافته، به طوری که تنها اعتبار هزینه شده برای احداث پل‌های محور کنارک ـ جاسک 60 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: از سال 87 تاکنون در جنوب سیستان‌وبلوچستان 20 پل احداث شده که از این تعداد پنج پل سریع‌النصب و اضطراری و مابقی دائمی بوده و دو پل زرآباد و کاروان نیز در مراحل انتخاب پیمانکار قرار دارند که در صورت تامین اعتبار در سال‌جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و همچنین پل فیروزآباد، دپکور، ملوران، اسفند و دامن نیز در حال احداث بوده و مراحل نهایی را طی می‌کنند.

 

* احداث محور کنارک ـ میناب روند پل‌سازی را دوچندان کرده است

 

وی با اشاره به محور در حال احداث کنارک ـ میناب گفت: پل‌های محور جدید الاحداث کنارک ـ بندرعباس روند پل‌سازی را دوچندان کرده به طوریکه در این محور هفت دستگاه پل بزرگ وجود دارد.

کرد گفت: این محور یکی از حساس‌ترین و با اهمیت‌ترین محورهای شریانی کشور است که به لحاظ امکان تامین ارتباط بین دو بندر چابهار و بندرعباس و موقعیت استراتژیک بندر چابهار و ارتباط سریع و مناسب این بندر با سایر نقاط جهان و کشور، احداث و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در این محور بیش از پیش ضروری بوده که در راستای سیاست‌های نظم جمهوری اسلامی و دولت عدالت محور، مبنی بر توزیع مناسب امکانات کشور به تمامی نقاط و نگرش ویژه مسئولان به نقاط کمتر برخوردار، احداث محورهای فوق بعنوان یکی از مصوبات سفرهای مقام معظم رهبری به هرمزگان و سفرهای استانی دولت قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: با توجه به وجود بحرانی‌ترین نقاط در این محور و بروز تلفات جانی فراوان، عملیات اجرایی آن در سال 87 با اولویت احداث پل‌های بزرگ آغاز شد که با کمک و نظر مساعد مسئولان در راستای اختصاص اعتبارات لازم، تاکنون سه دستگاه پل بزرگ به نام‌های کهیر، سرگان و بیردف در این محور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

پل بزرگ بندینی چهارمین پل موجود در این محور با 98 درصد پیشرفت فیزیکی در هفته دولت افتتاح می‌شود و پنجمین پل استان به نام رابچ با پیشرفت فیزیکی بالای 55 درصد درحال ساخت است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی بر لزوم تکمیل هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی کل محور، محور فوق در قالب پروژه‌های مهر ماندگار تصویب و اعتبار مورد نیاز آن تضمین و قابل پرداخت بوده و در این راستا اداره‌کل نسبت به انجام انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی باقیمانده محور در حال انجام اقدامات مورد نیاز است.

 

هر ساله با وجود سیلاب‌ها این اداره‌کل متحمل هزینه‌های زیادی برای مرمت و بازسازی پل‌های آسیب دیده می‌شود و  هزینه‌های بسیار زیادی برای احداث پل‌ها در جنوب استان اختصاص یافته به طوریکه تنها برای ساخت پل رابچ رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

با توجه به بارش‌های فصلی در کهیر و زرآباد و مسدود شدن راه‌ها با کوچک‌ترین بارندگی که موجب قطع راه‌های ارتباطی منطقه می‌شود، احداث این پل‌ها امری بسیار مهم و ضروری است.

از دلایل روند رو به رشد پل‌سازی در جنوب استان می‌توان به ارتقای راه‌های فرعی به اصلی، ارتقای راه‌های اصلی بدون مشخصات به راه‌های اصلی با مشخصات فنی و جلوگیری از حوادث ناشی از سیلاب‌های فصلی که باعث مسدود شدن محورها به‌ویژه محورهای روستایی می‌شود، اشاره کرد.

 

مریم سرگزی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
يكي از صالحان ، به خواب ديد پادشاهي را در بهشت !! و پارسايي را در دوزخ. پرسيد كه موجب اين درجات چيست؟ ندا آمد كه اين پادشاه به ارادت درويشان به بهشت اندر است و اين پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ !! (سعدي)
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 1578
  • کل نظرات : 906
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 740
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 224
  • باردید دیروز : 2,749
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 10,438
  • بازدید ماه : 31,203
  • بازدید سال : 309,539
  • بازدید کلی : 1,874,813